Як сажовий фільтр (DPF) може спричинити несправність турбіни

Сажові фільтри на дизельних двигунах з’явились в січні 2005 року. На це вплинув стандарт на вихлоп Євро-4, який знизив допустимий рівень твердих часток у відпрацьованих газах дизелів. Зменшити кількість твердих часток до такого низького рівня було технічно неможливо, тому із вересня 2009 року у всі транспортні засоби з дизельними двигунами почали монтувати фільтр для вловлювання сажі та інших шкідливих часток, щоб запобігати забрудненню атмосфери. Сажовий фільтр вловлює більше 85% твердих часток із вихлопних газів.

869a7463ba2ba84128dc8b6f21e5cee5

Забруднений сажовий фільтр не працює за призначенням, тому виробники передбачили процес регенерації (очистки) сажового фільтра. Існує два види регенерації: активна і пасивна.

Що відбувається з турбіною, коли сажовий фільтр забруднений

Якщо забруднений сажовий фільтр, вихлопні гази не проходять через вихлопну систему в потрібному режимі. Підвищується протитиск і температура вихлопних газів у корпусі турбіни. Це призводить до низької ефективності роботи турбіни, витоку мастила, коксування мастила тощо.

Як діагностувати, що турбіна постраждала через забитий сажовий фільтр

Змінився колір картриджа турбіни. Це вказує, що через його корпус проходить тепло з боку турбіни. Висока температура в картриджі зумовлена протитиском, який проштовхує вихлопні гази через кільцевий ущільнювач поршня та в корпус картриджа. Висока температура вихлопних газів нагріває мастило в картриджі та викликає утворення нагару, який обмежує подачу мастила. Це призводить до передчасного зношення втулок.

Висока температура вихлопних газів також спричиняє накопичення сажі в канавці поршневого кільця зі сторони турбіни.

Витік мастила в корпус компресора може виникнути через те, що вихлопні гази потрапили в корпус картриджа з боку турбіни, або ж мастило потрапило через сальник зі сторони компресора.

Через надмірний протитиск сажа потрапляє у найменші щілини корпусів підшипників, люфт ричага лопаток турбіни зі змінною геометрією, механізми перепускного клапана корпусу турбіни. Накопичення сажі в цих механізмах може обмежити їхню рухливість, а це негативно впливає на роботу турбіни.

e024a97d9de60d7f9ea098651934a7df

Як запобігти пошкодженням

Спочатку варто визначити вид пошкодження і з’ясувати чи причина в забрудненому сажовому фільтрі. Якщо весь вузол ротора в нормі, а на вузлі картриджа зі сторони турбіни є сліди перегріву, то причина несправності — надто висока температура вихлопних газів. Також велике накопичення сажі всередині механізмів та ричагів турбіни із змінною геометрією вказують на забруднений сажовий фільтр. Під час руху можливі провали тяги на низьких обертах або збільшений тиск наддуву турбіни.

Несправність турбіни, зумовлена забрудненим сажовим фільтром: як запобігти

  • Перевірте чи забруднений сажовий фільтр.
  • Зверніться за консультацією до фахівців із сажових фільтрів.
  • Або замініть сажовий фільтр на новий (оригінальний). Фільтри низької якості неефективні та можуть викликати ідентичні симптоми, як і при «забитому» фільтрі.
  • При забрудненому фільтрі завжди змінюйте картридж турбіни, щоб запобігти витоку мастила.
  • Переконайтесь, що актуатор турбіни працює в повному діапазоні, особливо якщо він електронний, оскільки внутрішні компоненти можуть бути зношені.

Забруднення сажового фільтра — тривалий процес. Він може відбуватися упродовж кількох років. Якщо ж фільтр таки забився — пошкодження турбіни неминуче. Перед установкою нової турбіни перевірте стан сажового фільтра. Інакше несправності дуже швидко претворять нову турбіну на стару.

Компанія DPF Tech пропонує якісну очистку фільтра, яку проводять фахівці компанії на італійському обладнанні Flash Cleaner Machine.

fce9b873e83319fcd5ff9de7e0cbecae