Системи фільтрації часток для дизельних двигунів BMW Group: чому забивається сажовий фільтр та як вирішити цю проблему
Конструкція фільтра BMW схожа на конструкцію фільтра Audi. Каталітичний шар фільтра, що містить платину та спеціально налаштована електроніка двигуна позбавляють необхідності використовувати присадку. Завдяки каталітичному шару частина сажі постійно спалюється. Тому, у порівнянні зі системами, які використовують присадки, термін служби таких фільтрів значно більший.
Через відсутність присадки в фільтрі осідає лише невелика кількість сажі та горілого мастила. Через сажовий фільтр частинки всіх фракцій, що є у складі ВГ (відпрацьовані гази) відфільтровуються з високим ступенем ефективності — більше 95%. Фільтр великого об΄єму (4,5 л) в співвідношенні з невеликими сирими викидами (залежно від манери керування) забезпечує інтервал регенерації до 2000 км.
Для надійної експлуатації сажового фільтра необхідна складна система відновлення (регенерацією) через блок керування двигуном. Наприклад, сажу, яку викидає двигун можна регулювати та корегувати за допомогою різноманітних факторів. Корегування залежить від температури ВГ перед каталізатором і сажовим фільтром та від поточних об΄ємних втрат ВГ в системі випуску. Під час регенерації фільтра відбувається контроль заповнення сажою, постійне перетворення та спалювання сажі. Маса сажі, необхідна для запуску відновлення (регенерації) залежить від режиму руху автомобіля. Температуру ВГ легко досягти при високих оберотах і високій швидкості руху. Ця стратегія відновлення (регенерації) допомагає запобігти пошкодженню фільтра при екстремальній манері руху містом.
Відновлення (регенерація) потрібно виконувати у будь-якому випадку після визначеного пробігу (залежно від манери керування) 700-2500 км, і при використанні певної кількості палива. Це потрібно, щоб регулярно очищати фільтр, незалежно від ступеня його заповнення і компенсувати ступінь заповнення. Досягти температуру (близько 620˚С), необхідну для відновлення (залежно від режиму роботи двигуна) можна завдяки регулюванню подачі повітря та впирскування палива.
Якщо відрегулювати момент основного вприску, то гнучкість системи GRS дозволяє виконувати до 2-ох додаткових вприсків для підвищення температури ВГ. Розподілення кількості палива між двома додатковими вприсками визначає допустиме розрідженням масла.
Дроселювання всмоктаного повітря, разом із пониженням тиску наддуву, також сприяє підвищенню температури. У фазі відновлення (регенерації) масу свіжого повітря (при вимкненому клапані рециркуляції ВГ) регулює дросельна заслінка.
Необхідну для відновлення температуру ВГ регулює двоступінчастий регулятор системи управління двигуном. Регулятор втручається в обидва додаткові вприски. Рушієм контура регулювання є температура ВГ перед каталізатором. Завдання іншого контура регулювання — забезпечити необхідну температуру перед фільтром, щоб мінімізувати навантаження на деталі каталізатора і системи випуску ВГ. Для регулювальної змінної використовують кількість палива в додатковому вприску.
Усі датчики системи контролює електроніка в рамках OBD. Вона також перевіряє достовірність сигналів датчиків. Якщо провести відновлення (регенерацію) в режимі руху неможливо через експлуатацію із вкрай малим навантаженням, то активується аварійна програма і запалюється сигнальна лампа.
Водій отримує повідомлення від системи Check Control, яке сигналізує про необхідність сервісного обслуговування сажового фільтра.
В Україні якісну очистку фільтра DPF проводять фахівці компанії DPF Tech на італійському обладнанні Flash Cleaner Machine. Основне завдання компанії DPF Tech — професійне очищення фільтрів DPF/FAP і каталізаторів, встановлених на всіх видах транспорту: легкових авто і мотоциклах, вантажних автомобілях, сільгосптехніки, спецтехніки (дорожньої і будівельної), а також на яхтах і дизельних судах.