Боротьба за екологічність – тренд сучасного автомобілебудування

Андрій Костюк, менеджер з корпоративниї продажіи компанії «Віннер Україна», виступив на Загальноукраїнському Форумі Автоперевізників та Експедиторів. Експерт розповів про екологічність в автомобілебудуванні.

«Першим та найголовнішим трендом сучасного автомобілебудування залишається боротьба за екологічність. Я вважаю його найважливішим тому, що сьогодні у цілому світі чиниться величезний тиск на автовиробників, яких примушують знижувати шкідливі викиди з двигунів внутрішнього згорання.

Нині діючий у розвинутих країнах стандарт Євро-6 досить важко виконати. Наприклад, компанія «Форд» вимушена зняти з виробництва кілька популярних моделей тільки через те, що їхні двигуни вже неможливо «втиснути» у Євро-6. Але це нікого не цікавить. Авто за попередніми екологічними стандартами випускати та продавати забороняється.

Через потребу суттєво знизити норми шкідливих викидів у вихлопних газах змінюють свої модельні лінійки практично всі провідні виробники. До того ж, у світі почали використовувати нову методику вимірювання. Через це контроль став набагато суворішим. Якщо раніше достатньо було показати на стенді, що двигун емітує викиди у межах встановлених норм, а потім ще пройти через комп’ютерне моделювання, то тепер додатково автомобіль випробовують у реальних умовах, і показники стають точнішими.

З’явилися суворі обмеження для дизельних двигунів. У багатьох країнах машинам на дизельному паливі уже заборонили в’їжджати до центрів міст. Уже є і окремі дороги, і цілі райони, де рух дизельних машин зупиняють у певні проміжки часу. Тобто, якщо раніше дизельний двигун вважали вигідним через його економічність, то тепер стосовно них виникає чимало запитань.

Як реагують автовиробники?

За останні роки виробники доклали чимало зусиль для того, щоб завдяки високому технічному рівню машин зменшити кількість шкідливих викидів. Це і запровадження системи «старт-стоп», і використання різноманітних фільтрів, і електрифікація авто, яка вже стала окремим напрямком розвитку.

Усі ці дії приносять позитивні результати. Принаймні, у 23 європейських країнах відзначають суттєве зниження викидів з автотранспорту. Щоправда, за останні два роки показники трохи підросли, але сталося це саме через нову більш сувору методику вимірювання.

Але що буде далі? У 2021 році на території ЄС почне діяти так зване Правило 95. Це ще один новий стандарт, за яким легкові машини не можуть викидати в атмосферу понад 95 грамів окису вуглецю на 100 кілометрів пробігу. Зараз жоден з виробників не дотягує до цього показника. А європейські закони передбачатимуть штраф у 93 євро за кожен зайвий грам у кожному випущеному автомобілі.

Це дуже серйозна проблема, і як її вирішити поки що ніхто не знає. Хіба що ми справді дуже швидко перейдемо на електротягу. Але ж необхідно також розуміти, що приблизно 80% електроенергії виробляють на станціях, які спалюють вугілля чи газ. Із цього приводу давно уже лунає цілком логічне запитання: а яка різниця, чи буде диміти вихлопна труба машини, чи електростанція, від якої заряджатиметься акумулятор?

По-друге, літій, який є основним компонентом для виготовлення потужних акумуляторних батарей, — це також невідновлюваний ресурс. Напевно, видобуток цього металу також не покращує екологію на планеті. Нарешті, згадаємо і про те, що у світі досі ще немає комплексної оцінки впливу використання таких акумуляторів на стан навколишнього середовища. На етапі утилізації також виникає забруднення, бо немає технологій їх переробки на 100%. Отож, що буде зі світом, коли дорогами почне їздити 100 мільйонів електромобілів?

Найголовніше, що екологія стала вже частиною політики та великого бізнесу. Дуже багато політиків та громадських діячів «живуть» саме з цього. Вони, зокрема, просувають якісь проекти, законодавчі ініціативи, спрямовані на вирішення проблем із забрудненням довкілля. Але при цьому зовсім не обов’язково їх мета полягає саме у захисті природи.

У бізнесі ціна екологічного питання також неймовірно виросла. Концерн «Фіат-Крайслер» вів перемови з «Теслою» з метою викупити її квоти на викиди шкідливих речовин. Мова йшла про два мільярди доларів!

Ми мусимо розуміти, що завтра на арені можуть з’явитися нові політики, які поставлять екологічні питання по-іншому. Наприклад, стосовно викидів теплоелектростанцій. Якщо риторика у цій темі зміниться, то може різко змінитися і напрямок розвитку автомобілебудування..."

За матеріалами Logist.FM