Спортивні каталізатори
Сучасні авто обладнані системами нейтралізації шкідливих компонентів вихлопу. Їх основний елемент — каталітичний нейтралізатор або простіше — каталізатор. Існує думка, що він може значно зменшувати потужність двигуна автомобіля.
Причина втрати потужності — турбулентність потоку вихлопних газів на вході каталізатора та лобовий опір нейтралізуючого елемента.
Перший крок до зниження такої втрати — збільшення діаметру входів/виходів каталізатора та плавність обводів його корпусу.
Опір елемента каталізатора залежить від лобової площі, довжини і перерізу кожної соти.
Один із основних параметрів каталізатора — фактична кількість сот на квадратний дюйм (позначається «cell»). Зі значенням цього параметра пов’язане поняття спортивних або high-flow каталізаторів.
Типовий штатний каталізатор сучасного автомобіля має близько 600-800 cell. Це досить багато, соти вкрай дрібні і опір потоку відчутний. Крім того, що менший розмір соти, то легше вони забиваються нагаром, та більша ймовірність негативної дії високої температури.
Каталізатори зі щільністю сот від 200 до 300 називають спортивними або high-flow.
200 сот — це мінімум, при якому каталізатор ще може встигати очистити до 70% шкідливих викидів. Крім того, це порогове значення, нижче якого датчик кисню вже 100% буде видавати помилку і вказувати на неякісну роботу каталізатора.
Наступний важливий момент, який розділяє каталізатори на спортивні та звичайні — матеріал сотової структури.
Це може бути кераміка чи метал. Вважають, що спортивні каталізатори повинні бути тільки металеві. Металева структура міцніша за кераміку, а це дозволяє робити соти більшими за розміром і при цьому досить міцними. Також металевий каталізатор витримує більш високі температури і вибачає деякі вольності у збагаченні суміші.
Ще одна перевага металевої основи — тонкі стінки сот, що знижує опір.
Метал, фактично, має лише плюси, окрім ціни і того, що металеві каталізатори можуть "розмотуватися".
Остання відмінність спортивних каталізаторів — вони круглі, компактні з плавним конусом на вході і виході.
Довжина спортивного каталізатора теж мінімальна, оскільки у них використано тільки один елемент, а в звичайних буває два/три елементи один за одним.
Спортивні каталізатори цілком надійні й довговічні. Вони настільки популярні, що на них можна натрапити у 80% усіх тюнінг вихлопів у США.
У багатьох випадках такі каталізатори не дають помилок навіть на автомобілях Євро-4, відмінно впораються з неприємним запахом і продуваються мінімум на 20% краще, ніж штатні. Помірно знижують шум, полегшують життя резонаторам і глушникам.
Їх екологічні можливості обмежені і сучасні комп’ютери й датчики можуть постійно або періодично видавати помилку. При перегріванні вони руйнуються, але не просто оплавляються, а можуть розмотатися і відлетіти.
Робоча температура каталізатора не може бути вища 1500 градусів за Фаренгейтом або 815 градусів заа Цельсієм.
Без агресивних налаштувань і на справних моторах ці каталізатори можуть працювати більше 5 років.
Окремо варто звернути увагу на металеві спорткаталізатори більш високого екологічного класу (Євро-5).
Їх ціна достатньо висока (від 800$), оскільки для виробництва потрібно чимало коштовних металів. Кількість сот звичайна — 200-300, а головна привабливість таких каталізаторів – їх можна без проблем встановити на будь-який найсучасніший автомобіль або спорткари без помилок, перепрошивки тощо.
Якщо у Феррарі або Lamborghini «померли» штатні каталізатори, то нові коштують просто космічну суму. Заміна їх на каталізатори Vibrant GESI або HJS, ремонт і легкий тюнінг (як звуку так і продуктивності) коштують значно менше.
У цих каталізаторів інший стиль намотування металевого каркаса, що підвищує механічну міцність. Робоча температура становить до 1500 Фаренгейта і прийнятні потужності від 350 до 850 кс на одиницю.
Alpina B7 та керамічні каталізатори Magnaflow у вихлопі AR Designs Dinan Stage 2 600 к.с.
Використання каталізаторів в тюнінгу і взагалі на допрацьованих автомобілях дуже дискусійний момент. Але ситуація насьогодні така, що вони всюди, і автоспорті теж.
Каталізатор на авто — вимога більшості спортивних світових трас і дисциплін.
Тільки розташовують їх тут інакше — в кінці системи, щоб уберегти від перегрівання.