Обслуговування cажового фільтра DPF на вантажних авто EURO-6
Сучасні вантажні авто стандарту EURO-6 обладнані складними системами зниження токсичності вихлопних газів, які обов’язково містять сажовий фільтр — DPF (Diesel Particulate Filter).
Вихопні гази проходять через пористі керамічні стінки такого фільтра, завдяки цьому вловлюються найменші сажові частки і зола.
Зола — це негорючий матеріал, згорілі залишки присадок моторного мастила, що потрапили через поршневі кільця в потік вихлопних газів. На відміну від сажі, зола не згорає при регенерації і, якщо її не видаляти, DPF поступово блокується. Ось чому мастила з високим вмістом SAPS (сульфатна зола, фосфор і сірка) не рекомендовані до використання в двигунах EURO-6.
Через забруднення DPF фільтра золою збільшується протитиск вихлопних газів, що призводить до підвищення витрат палива. Крім того, скупчення золи також знижує ємність сажового фільтра. Це призводить до більш частого вмикання активної регенерації, яка також використовує паливо.
Саме тому на вантажних авто EURO-6 необхідно періодично очищати фільтр DPF від золи. Інтервал очищення виробники вантажних авто встановлюють по-різному.
DAF і MAN визначають для своїх тягачів максимальний інтервал 500 000 км.
Mercedes рекомендує 450 000 км для своїх нових 10,7 і 12,8 літрових двигунів Actros, але попереджає, що це актуально тільки для нового DPF, а наступні інтервали скорочуються до 300 000 км.
Scania пропонує очищати DPF кожні 300 000 км або 7 300 мотогодин.
Volvo рекомендує щорічну очистку.
Для двигунів меншого розміру інтервали очищення DPF встановлюються більш короткими з погляду пробігу.
Для 4,5 л і 6,7 л двигунів ISB Cummins, які використовують DAF, рекомендована очистка DPF кожні 200 000 км пробігу.
Mercedes пропонує максимум 240 000 км для своїх нових 5,1-літрових OM 934 і 7,7-літрових OM 936 в Атего та Антосе.
MAN для TGL і TGM встановлює рекомендований інтервал між очищеннями фільтра 250 000 км пробігу.
Попередження: затримка з видаленням золи з DPF знижує витрати на його очищення, але може виявитися контрпродуктивною, оскільки підвищення протитиску і часті регенерації ведуть до підвищення витрат палива і збільшують ризик критичного пошкодження DPF.
В Україні якісну очистку фільтра DPF проводять фахівці компанії DPF Tech на італійському обладнанні Flash Cleaner Machine.
Кілька рекомендацій для компаній, які володіють парком вантажної техніки стандарту EURO-6:
- використовуйте тільки правильне мастило і паливо. Відповідно до рекомендацій виробника для двигунів, оснащених DPF, потрібно дизельне паливо з низьким вмістом сірки і моторне мастило з низьким або середнім вмістом SAPS (сульфатна зола, фосфор і сірка). Застосування мастил із високим вмістом SAPS може призвести до швидкого забруднення фільтра;
- якщо можливо, здійснюйте ротацію транспортних засобів між повільними, перевантаженими, міськими маршрутами і швидшими, довшими. Це сприяє пасивній регенерації фільтрів DPF. Наприклад, для вантажівок, що працюють на коротких відстанях, звичайно потрібно регулярне очищення фільтра на 200 000 км, але цей інтервал може бути подвоєний при роботі на великих відстанях;
- активні регенерації фільтра, що відбуваються інтервалами, які зменшуються, можуть вказувати на те, що фільтр засмічений золою. Як правило, коли фільтр заблокований на 40%, він активує індикатор на приладовій панелі для активного відновлення. Якщо фільтр постійно заповнений золою на 20%, то інтервал між активними регенераціями зменшиться вдвічі;
- активна регенерація не сприяє економії палива. Під час регенерації двигун може спалювати в сім разів більше палива, ніж при нормальному використанні;
- ніколи не переривайте активну регенерацію. Надлишок незгорілого палива може витекти в піддон, що викличе подальші проблеми. Якщо необхідно очистити фільтр, то після проведення процедури варто замінити моторне мастило;
- проблеми з двигуном — несправності системи рециркуляції відпрацьованих газів і відмови турбіни — можуть спричинити забруднення DPF. У цих випадках його варто перевірити й очистити.