Як реагент AdBlue впливає на каталізатор

Щоб відповідати нормативам екологічного законодавства, на сучасних авто застосовують системи очищення вихлопних газів SCR — Selective Catalytic Reduction. Її складовою є реагент AdBlue. Крім того, до неї належать каталізатор, розпилювач і дозатор.

AdBlue — розчин сечовини (не тотожний із продуктами життєдіяльності). Це рідина, що складається на 32,5% з карбаміду і на 67,5% з де мінералізованої максимально очищеної води. Наукова назва розчину — AUS 32. В Європі його називають звичним AdBlue, а в США — DEF (Diesel Exhaust Fluid — рідина для дизельного вихлопу).

gde-3

На ринку є чимало карбаміду з усілякими домішками. Сьогодні можна натрапити на найрізноманітніші варіації Blue: EcoBlue, FilBlue, SuperBlue тощо. Однак до AdBlue як до реагенту, що забезпечує функціонування системи SCR і очищення вихлопних газів, ці продукти не мають ніякого стосунку. Часто вони навіть завдають автомобілю шкоду і призводять до складного ремонту.

Варто знати, що «модифіковане», «удосконалене» або «спрощене» AdBlue не виготовляють. Те ж стосується AdBlue «преміум якості» або AdBlue «бюджетної лінійки». Не може існувати AdBlue «для високонавантажених двигунів», AdBlue «з підвищеною морозостійкістю», AdBlue «для автомобілів з пробігом» тощо. AdBlue — завжди і всюди повинен складатися із 32,5% карбаміду і 67,5% де мінералізованої очищеної води.

Домішки впливають на стан каталізатора — через них він забруднюється і виходить з ладу. «Забитий» каталізатор — немає хімічної реакції — немає очищення.

Деякі нюанси з AdBlue можуть виникати в зимовий період. AdBlue замерзає при −11 градусів за Цельсієм. При рівномірному нагріванні він повертає свої властивості і характеристики, перетворюється у нормальний продукт. Але під час примусового розігріву може відбуватися його розшарування на воду і концентрат.

Негативний вплив неякісного AdBlue на компоненти системи SCR:

  • Занадто мала подача AdBlue модулем дозування системи SCR. Попередній фільтр насосного модуля AdBlue засмічується — наявність домішок сприяє кристалізації карбаміду на фільтруючому елементі (при вимкненні двигуна реагент відкачується в основну ємність). Недостатня пропускна здатність фільтра призводить до поломки насоса.

Витрати: заміна фільтруючого элемента, ремонт/заміна насоса.

  • Форсунка впорскування AdBlue засмічена (повністю або частково). У неякісному AdBlue є солі металів. Через це відбувається корозія металу форсунок, закупорка розпилювальних отворів продуктами корозії і кристалами карбаміду.

Витрати: ремонт та заміна форсунок.

  • Пошкоджується каталізатор. Причина — сторонні домішки: мастило, паливо, паливно-мастильні матеріали, розчинники, пил та інші хімічні або природні речовини. Забиваються соти каталізатора і хімічна нейтралізація зводиться до мінімуму (занадто високе значення NOx). Високовартісний каталізатор, виготовлений із керамічного матеріалу з напиленням активного металу (оксиду титану або ванадію). Очищення каталізатора методом випалювання неефективне. Може допомогти промивання каталізатора спеціальним хімічним розчином під високим тиском.