Система нейтралізації вихлопних газів у автомобілях VAG Group: DPF, SCR та AdBlue

Автомобілі концерну VAG Group (Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Porsche) з дизельними двигунами, випущені після 2015 року, оснащені сучасною системою нейтралізації вихлопних газів, яка включає DPF (сажовий фільтр), SCR (селективна каталітична нейтралізація) та AdBlue. Ці компоненти працюють разом для зменшення викидів шкідливих речовин і відповідності стандартам Euro 6. Ось детальний огляд основних компонентів та їх технічних особливостей.

1. DPF (Сажовий фільтр)

DPF призначений для уловлювання твердих часток (сажі), що утворюються в процесі згоряння дизельного пального. Під час роботи фільтр накопичує сажу, і коли його місткість досягає певного рівня, активується процес регенерації. Регенерація може бути двох типів:

Пасивна: відбувається під час нормальної роботи двигуна, коли температура у вихлопній системі достатня для спалювання накопичених часток.

Активна: вимагає підвищення температури у фільтрі для повного спалення сажі. Це зазвичай відбувається під час тривалих поїздок на високих обертах.

Ресурс DPF: середній термін служби сажового фільтра становить від 100,000 до 250,000 км, залежно від таких факторів, як режим їзди, якість палива, регулярність технічного обслуговування та умови експлуатації. Наприклад, часті короткі поїздки можуть перешкоджати ефективній регенерації, оскільки фільтр не досягає необхідної температури для спалювання сажі. Більшість виробників рекомендують перевіряти стан DPF на пробігах 120,000 км і проводити подальші перевірки кожні 10,000 км, щоб уникнути засмічення.

Що робити, коли DPF досягає свого ресурсу?

Очищення на професійному обладнанні: у разі значного засмічення фільтра, що не може бути усунене за допомогою регенерації, рекомендується очищення за допомогою спеціального обладнання, яке видаляє накопичені частки золи та сажі. Це дозволяє продовжити термін служби фільтра і запобігти його заміні.

Заміна фільтра: якщо фільтр сильно зношений або пошкоджений, його необхідно замінити, оскільки це може призвести до неправильного функціонування системи або підвищених викидів.

2. SCR (Селективна каталітична нейтралізація)

Система SCR відповідає за зниження викидів оксидів азоту (NOx). Ця система використовує рідину AdBlue — водний розчин сечовини, який подається у вихлопну систему перед каталітичним нейтралізатором. За високих температур NOx вступає в хімічну реакцію з сечовиною та перетворюється на нешкідливі компоненти — азот і воду.

Технічна особливість:

Для стабільної роботи SCR необхідно регулярно поповнювати рівень AdBlue. Кількість споживаної рідини залежить від режиму експлуатації автомобіля: підвищені навантаження на двигун збільшують її витрати. Якщо AdBlue не поповнюється вчасно, система SCR не зможе ефективно знижувати рівень викидів NOx, що може призвести до збільшення забруднення.

3. Датчики та контроль

Для забезпечення ефективної роботи системи нейтралізації вихлопних газів автомобілі VAG Group оснащені кількома важливими датчиками:

NOx сенсори: розташовані перед і після SCR, вони вимірюють рівень оксидів азоту до та після каталітичного нейтралізатора, контролюючи ефективність перетворення NOx. У разі несправності цих датчиків може статися неправильне дозування AdBlue, що призведе до підвищених викидів.

Датчики тиску на DPF: вони вимірюють різницю тиску до і після сажового фільтра. Якщо різниця тиску занадто велика, це свідчить про засмічення фільтра, і система активує регенерацію або сигналізує про необхідність очищення.

Температурні датчики: вимірюють температуру вихлопних газів у різних точках системи, щоб забезпечити безпечну регенерацію DPF та ефективну роботу SCR. Несправність цих датчиків може призвести до некоректної регенерації або неправильної роботи системи.

Важливість обслуговування

Регулярне обслуговування системи нейтралізації вихлопних газів має вирішальне значення для підтримки її ефективності та запобігання дорогим поломкам. Ось кілька ключових рекомендацій:

Попередня діагностика DPF і датчиків — дозволяє виявити можливі проблеми на ранніх стадіях і запобігти серйозним пошкодженням системи.

Планове обслуговування та очищення DPF — допомагає уникнути засмічення фільтра та подовжити його термін служби.

Своєчасне поповнення AdBlue — вкрай важливе для ефективної роботи SCR, оскільки без достатньої кількості рідини система не може виконувати свої функції зі зниження NOx.

Якщо ці компоненти не обслуговувати належним чином, це може призвести до:

  • підвищеного споживання палива
  • збільшення рівня викидів шкідливих речовин
  • виходу з ладу важливих компонентів системи, що спричинить дорогий ремонт

Підсумок

Система нейтралізації вихлопних газів у автомобілях VAG Group — це складний та важливий елемент для зниження шкідливих викидів і забезпечення відповідності екологічним стандартам. Регулярне обслуговування DPF, SCR та контроль за датчиками допомагають зберегти ефективність роботи системи, уникнути поломок і підтримувати економічність автомобіля.