Повернення техогляду: що треба знати про каталізатор

За матеріалами сайту auto.ria.com

Як уникнути проблем при проходженні техогляду, або не купити авто з проблемою заповільненої дії.

Зараз, тобто на момент публікації цього матеріалу, обов’язковому техогляду (ОТК – обов’язковий технічний контроль) підлягають лише автомобілі, які задіяні у комерційних перевезеннях, та всі вантажівки, включно з тими, якими можна керувати з «легковою» категорією «В». Проте, слід зважити, що Верховна Рада і Уряд намагаються працювати в «турбо-режимі», тож техогляд для всіх може бути запроваджений значно раніше, ніж на це можна сподіватись.

А щоб не виникло ситуації подібної до тої, що спостерігається досі з панікою навколо дитячих автокрісел, які водії почали масово скуповувати після набуття чинності новим законом, радимо поступово, крок за кроком підготуватись до введення техогляду. Щоб не стояти в чергах, не переплачувати, чи взагалі не поставити авто на стоянку надовго. Почнемо з елемента, який у зв’язку з відсутністю контролю за техстаном машин деякі автовласники та автомеханіки вважали «непотрібним». Мова йтиме про каталітичні нейтралізатори відпрацьованих газів та сажові фільтри.

Згідно з Директивою 2014/45/ЄС, яка регламентуватиме впровадження техогляду, на перший план виносяться питання безпеки, в тому числі екологічної. Автомобіль, який підлягає перевірці, повинен відповідати стандартам і вимогам, що діяли на момент його випуску, або тим, які зазначені у його реєстраційних документах. Отже, крок за кроком розберемося: що, як і кому слід робити у кожній конкретній ситуації.

Як дізнатись, чи на моєму авто є «каталізатор» чи «сажовик»?

Картинки по запросу "катализатор и сажевый""

Автомобілі випущені до 1988 року

Каталітичні нейтралізатори та сажові фільтри на авто тих часів (класу Євро-0 або без нього) майже не встановлювались. Отже якщо автомобіль справний, в теорії, він може чесно пройти ТО.

Автомобілі з "каталізаторами" та "сажовиками"

Щоб дізнатись, чи обладнане ваше авто каталітичним нейтралізатором (КН), або сажовим фільтром (СФ) (для дизелів), запитайте про це у свого автомеханіка, та здійсніть перевірку на СТО, яка має серед свого обладнання газоаналізатор. Майстер-діагност за показниками приладу скаже, чи працює цей пристрій, чи лише присутній на борту "цеглиною", але своїх функцій не виконує.

Найчастіше каталітичний нейтралізатор демонтують не через те, що він зносився і втратив ефективність, а з вичерпанням ресурсу перетворився на "затичку" для магістралі відпрацьованих газів, від чого двигун не може розвивати достатньої потужності, або ж взагалі не заводитись. В Українських умовах нормальний ресурс каталізатора та сажового фільтра переважної більшості легкових авто – 150-250 тис км пробігу.

Якщо інспектор на техогляді виявить, що цей елемент несправний або відсутній, доведеться шукати варіанти. Робити це доведеться одночасно з сотнями тисяч або навіть мільйонами автомобілістів, адже за різними оцінками середній вік авто в Україні від 16 до 20 років, і пробіг у них відповідний.

Каталізатор чи сажовик є, але неефективні

В такому випадку проблему можна усунути кількома методами. Дешево, але з мізерними шансами: залити в бак присадку для регенерації "каталізатора". Здебільшого присадки призначені лише для покращення певних характеристик або для профілактики імовірних проблем, тож шансів на успіх мало.

Інший метод -  очищення на спеціальному обладнанні.

Картинки по запросу "dpf tech""

 Для цього КН або СФ знімають з авто та встановлюють на сконструйований для цього стенд, де за кілька годин має відбутись відновлення властивостей цієї деталі. Ціна за таку послугу близько 100 євро для легковиків, та 200 для вантажівок. Компанії, які надають такі послуги, обіцяють що "каталізатор" чи "сажовик" будуть мало не кращі за нові. Дехто навіть гарантує повернення коштів, якщо характеристики КН/СФ після "промивання" не змінились.

Дорого, але надійно: заміна КН/СФ на новий. Тут все залежить від авто. Найдешевший каталізатор для "Ланоса" – від 50 "умовних". Середні ціни для популярних "іномарок" в діапазоні $500 – 1 500. Найдорожчі – для машин з двигунами великого об’єму та з найновішими екостандартами "Євро" – кілька тисяч доларів.

Сажові фільтри для дизельних авто дуже дорогі. Наприклад на Audi A6 2003 року випуску з двигуном 2,5 л. сажовий фільтр коштує $2 880. Для Renault Megane третього покоління з дизельним мотором 1,5 л - $2 600.

КН/СФ відсутній 

Якщо «каталізатор» чи «сажовик» колись «вибили», чи замінили вставкою, і довести рівень викидів до прийнятних показників доступними засобами не є можливим, доведеться цей «орган» повернути на місце. Варіанти теж є: купити «рідну» деталь, і просто замінити її. Це правильно і надійно, однак не завжди найдешевше рішення. У разі, якщо оригінальна запчастина недоступна для замовлення чи надто дорога, а конструкція випускної системи й кузова машини дозволяють «пошаманити» - можна встановити подібний (або дешевший) КН/СФ, від авто з двигуном схожого типу та об’єму, або універсальний. Бажано, зі збереженням дистанції до КН/СФ від випускного колектора – це важливо для досягнення ними правильної робочої температури

Жоден варіант не підходить

Це не найкраща ситуація, однак вихід треба шукати і з неї. Знаючи, що КН або СФ несправні або відсутні, залишається хіба їздити, доки не прийде час подавати автомобіль на техогляд. А там або змиритись із забороною експлуатації, або брати їх "на прокат" лише для проходження ТО (як зараз роблять з європейською світлотехнікою для проходження сертифікації), або шукати не зовсім законні варіанти проходження ТО.

Як не купити авто з «вирізаним» КН або СФ? 

Щоб не купити разом з авто проблему уповільненої дії, варто провести ретельну діагностику машини ще до покупки. Варто зазначити, що ні статус «свіжопригнаної», ні заявлений продавцем пробіг, чи навіть ціна автомобіля або його клас не є гарантією того, що хтось замінив КН або СФ на шматок труби й додав до конструкції емулятор датчика кисню. Тож до всіх етапів з перевірки варто додати ще заїзд на СТО де є газоаналізатор та діагност, який вміє ним користуватись.

 

Ссилка на оригінальну статтю https://auto.ria.com/uk/news/autoservice-technology/248064/esli-skoro-tekhosmotr-chto-nuzhno-znat-o-katalizatore.html