Реагент AdBlue

Для забезпечення відповідності суворим нормативам екологічного законодавства на сучасних авто застосовується система очищення вихлопних газів SCR - Selective Catalytic Reduction, складовою частиною якої є реагент AdBlue. Крім того, в неї входять каталізатор, розпилювач і дозатор.

AdBlue називають розчином сечовини, хоча з продуктами життєдіяльності він не має нічого спільного. Це рідина, що складається на 32,5% з карбаміду і на 67,5% з демінералізованої максимально очищеної води. Наукова назва розчину - AUS 32. В Європі його називають звичним AdBlue, а в США - DEF (Diesel Exhaust Fluid - рідина для дизельного вихлопу).

Принцип дії системи SCR заснований на простій хімічній реакції. Розчин карбаміду потрапляє в систему відпрацьованих газів дизельного двигуна, де в присутності каталізатора ця реакція і протікає. В результаті шкідливі для навколишнього середовища оксиди азоту NOx під дією високої температури розкладаються на нешкідливі воду і азот.

У автомобіля окремий бак під AdBlue, функціонування системи контролюється і регламентується окремим блоком управління, що відповідає за регулярність вприскувань. Від водія вимагається тільки заливати в бак те, що належно, і вихлоп автомобіля гарантовано буде чистим.

Якості AdBlue приділяється належна увага.

На ринку присутня велика кількість карбаміду з усілякими домішками. Сьогодні у продажу можна побачити найрізноманітніші варіації на тему Blue: EcoBlue, FilBlue, SuperBlue і ін. Однак до AdBlue як до реагенту, що забезпечує функціонування системи SCR і очищення вихлопних газів, ці продукти не мають ніякого відношення. Більш того, часто вони завдають автомобілю непоправну шкоду і призводять до складного ремонту. 

Потрібно знати, що не виробляється «модифіковане», «удосконалене» або «спрощене» AdBlue. Так само як і AdBlue «преміум якості» або AdBlue «бюджетної лінійки». Не може існувати AdBlue «для високонавантажених двигунів», AdBlue «з підвищеною морозостійкістю», AdBlue «для автомобілів з пробігом» та інше. AdBlue - завжди і всюди стандартний, складається тільки з 32,5% карбаміду і 67,5% демінералізованої очищеної води, і нічого більше. 

Домішки впливають на стан каталізатора. Сам по собі карбамід як працював в розчині, так і буде працювати. Але саме каталізатор забруднюється та виходить з ладу через них. «Забитий» каталізатор - немає хімічної реакції - немає очищення.

Додаткові питання з AdBlue можуть виникати в зимовий період.

Сам по собі AdBlue замерзає при -11 градусах Цельсія. При рівномірному нагріванні він повертає свої властивості і характеристики, перетворюється в нормальний продукт. Але при примусовому розігріві може відбуватися його розшарування на воду і концентрат.

Негативний вплив неякісного AdBlue на компоненти системи SCR:

1. Занадто мала подача AdBlue модулем дозування системи SCR.

 Засмічується попередній фільтр AdBlue насосного модуля - наявність домішок сприяє кристалізації карбаміду на фільтруючому елементі (при виключенні двигуна реагент відкачується в основну ємність). Недостатня пропускна здатність фільтра призводить до поломки самого насоса.

ВИТРАТИ: заміна фільтруючого елемента, ремонт / заміна насоса.


2. Форсунка вприскування AdBlue засмічена (повністю або частково).

 У неякісному AdBlue присутні солі металів, через що відбувається корозія металу форсунок з подальшою закупоркою розпилювальних отворів продуктами корозії і кристалами карбаміду. 

ВИТРАТИ: ремонт та заміна форсунок.

3. Каталізатор пошкоджується.

 Причина - наявність сторонніх домішок, таких як масла, паливо, паливно-мастильні матеріали, розчинники, пил та інші хімічні або природні речовини. Забиваються соти каталізатора, і процес хімічної нейтралізації зводиться до мінімуму (занадто високе значення NOx). Сам високовартісний каталізатор виконаний з керамічного матеріалу з напиленням активного металу (оксиду титану або ванадію). Очищення каталізатора методом випалювання неефективне. Може допомогти промивання каталізатора спеціальним хімічним розчином під високим тиском.