Спортивні каталізатори

      Сучасні авто обладнані системами нейтралізації шкідливих компонентів вихлопу, основним елементом яких є каталітичний нейтралізатор або спрощенно каталізатор. Існує поширена думка, що його наявність може значно зменшувати потужність двигуна автомобіля. 

Причиною втрати потужності є турбулентність потоку вихлопних газів на вході каталізатора  та лобовий опір нейтралізуючого елемента.


Першим кроком до зниження такої втрати є збільшення діаметру входів/виходів каталізатора та плавність обводів його корпусу.

Опір безпосередньо самого елементу каталізатора залежить від лобової площі, довжини і перерізу кожної соти. 

Одним з основних параметрів каталізатора є фактична кількість сот на квадратний дюйм (позначається "cell"). Зі значенням цього параметра пов'язано поняття спортивних або high - flow каталізаторів. 

Типовий штатний каталізатор сучасного автомобіля має близько 600-800 cell. Це досить багато, соти вкрай дрібні і опір потоку відчутний. Крім того, чим менше розмір соти, тим легше вони забиваються нагаром, та більша вірогідність їх спікання під дією високої температури.

Ось приклад 600 сотового каталізатора.

Каталізатори з щільністю сот від 200 до 300 прийнято називати спортивними або high - flow. 

 200 сот  - це мінімум, при якому каталізатор ще може встигати очистити до 70% шкідливих викидів. Крім того, це порогове значення, нижче якого датчик кисню вже 100% буде давати помилку і вказувати на неякісну роботу каталізатора.

Наступний важливий момент, який дозволяє вважати одні каталізатори спортивними, а інші звичайними, - матеріал сотової структури. 

Це може бути кераміка чи метал. Прийнято вважати, що спортивні каталізатори тільки металеві. Металева структура міцніша за кераміку, що дозволяє робити соти більше за розміром і при цьому досить міцними. 

Так само прийнято вважати, що металевий каталізатор витримує більш високі температури і вибачає деякі вольності у збагаченні суміші. 

Ну і останній плюс металевої основи - тонкі стінки самих сот, що саме по собі вже знижує опір. 

Таким чином у металу одні плюси, окрім ціни і того, що металеві каталізатори можуть "розмотуватися".

Металевий і керамічний каталізатори 200 cell проти 400cell.

Остання відмінність спортивних каталізаторів - вони круглі, компактні з плавним конусом на вході і виході. 

Довжина спортивного каталізатора так само мінімальна, оскільки у них використано тільки один елемент, а в звичайних буває два/три елементи один за одним.

Звичайний каталізатор в штампованому корпусі з двома секціями усередині.

Типовий вид спортивного каталізатора - малий розмір, одна секція, вальцований корпус.

Спортивні каталізатори GESI від Vibrant — зварний корпус.

Зверху каталізатор HJS зі зварним корпусом, знизу Magnaflow SPUN.

Спортивні каталізатори цілком надійні і довговічні. Вони настільки популярні, що їх можна зустріти у 80% усіх тюнинг вихлопів в США.

 У багатьох випадках такі каталізатори не дають помилок навіть на автомобілях Євро 4, відмінно справляються з неприємним запахом і продуваються як мінімум на 20% краще штатних. Помірно знижують шум, полегшують життя резонаторам і глушникам.

Нажаль їх можливості в екологічному плані дуже скромні  і сучасні комп'ютери і датчики можуть постійно або періодично видавати помилку. При перегріванні вони руйнуються, але не просто оплавляються, а можуть розмотатися і відлетіти далі по трубі. 

Робоча температура каталізатора не може бути вища 1500 градусів Фаренгейта або 815 градусів Цельсія. 

Без агресивних налаштувань і на справних моторах ці каталізатори працюють по 5 років і більше.

Типова картина руйнування металевих каталізаторів.

Окремої згадки гідні металеві спорт каталізатори більш високого екологічного класу (Євро 5 ).

 Їх ціна достатньо висока ( 800$ за штуку і вище ), оскільки для виробництва вимагається відносно велика кількість коштовних металів. Кількість сот звичайна 200-300, а головна привабливість таких каталізаторів полягає в тому, що їх можна без проблем встановити на будь-який найсучасніший автомобіль або спорткари без помилок, перепрошивки і тд. 

Якщо у Вас в Феррарі або Lamborghini із тих або інших причин померли штатні каталізатори, то нові коштують просто астрономічні суми. Заміна їх на каталізатори Vibrant GESI або HJS одночасно і ремонт і легкий тюнинг (як звуку так і продуктивності) за в рази меншу суму.

У цих каталізаторів інший стиль намотування металевого каркаса, що підвищує їх механічну міцність. Робоча температура так само до 1500 Фаренгейта і прийнятні потужності від 350 до 850кс на 1 шт. 

Vibrant GESI — приклад самих топових спортивних каталізаторов.

HJS — лідер в індустрії спортивних каталізаторів для автоспорту и суперкарів.

Складніший і міцніший спосіб намотування каркаса у каталізаторів HJS. 

Alpina B7 та керамічні каталізатори Magnaflow у вихлопі AR Designs Dinan Stage 2 600 к.с.

Хоча використання каталізаторів в тюнингу і взагалі на допрацьованих автомобілях дуже спірний момент,  реальність така, що вони сьогодні вже скрізь, у тому числі в автоспорті. 

Наявність каталізатора на авто - вимога більшості спортивних світових трас і дисциплін.

Тільки розташовують їх тут інакше - в самому кінці системи, щоб уберегти від перегрівання.